PUBLIKACJE – pływanie i o pływaniu

Akademickie Centrum Pływania to miejsce, gdzie nauka idzie w parze z ruchem. Badania stanowią istotną część naszej działalności. Wciąż zgłębiamy tajniki pływania, dostarczając cennych danych i wiedzy na ten temat. Nasza pasja to nie tylko nauczanie pływania, ale także badania nad jego wpływem na organizm.

Effect of COVID-19 lockdown on cardiovascular health in university students,
International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 19, nr 23, art. 15483, s. 1-12
Bielec G., Kwaśna A.,
2022
Popularność wodnych sportów ekstremalnych w opinii osób aktywnych ruchowo,
W: Ratownictwo wodne, sport pływacki i kultura fizyczna w teorii i praktyce. T. 8 = Water rescue service, swimming and physical culture in the theory and practice. Vol. 8 / Red. nauk. Piotr Makar, Dariusz Skalski, Alicja Pęczak-Graczyk, Gdańsk : Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego, s. 37-52
Wiesner W., Kwaśna A.,
2021
Pozytywne efekty zdrowotne pływackiej aktywności rekreacyjnej w samoocenie badanych kobiet,
W: Ratownictwo wodne, sport pływacki i kultura fizyczna w teorii i praktyce. T. 8 = Water rescue service, swimming and physical culture in the theory and practice. Vol. 8 / Red. nauk. Piotr Makar, Dariusz Skalski, Alicja Pęczak-Graczyk, Gdańsk : Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego, 2021, s. 53-66
Kwaśna A., Wiesner W.,
2021
Perceived versus real swimming skills of adolescents under standard and challenging conditions : exploring water competencies as an approach to drowning prevention, 
International Journal of Environmental Research and Public Health 2020 : vol. 17, nr 11, art. 3826, s. 1-15,
Rejman M., Kwaśna A., Chrobot M., Kjendlie Per-Ludvik, Stalmann R.K.
2020
The influence of Aqua Power aerobics on body mass reduction in middle-aged, overweight women,
Turkish Journal of Physical Medicine and Rehabilitation 2017 : vol. 63, nr 4, s. 293-298
Bielec G., Kwaśna A., Gaworska P.
2017
Motivation behind participation in swimming classes in the hierarchy of values of adults,
W:Science in swimming. 7 / ed. by Marek Rejman, Krystyna Zatoń, Stefan Szczepan,  Wrocław:  Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2018, S.43-53;
Kwaśna A., Jaworski K.,
2018
Pedagogiczne wartości zintegrowanego szkolenia pływackiego,
W:Medycyna, bezpieczeństwo, ratownictwo wodne i nauka pływania. Wybrane meandry=Medical, security, water rescue and teaching of swimming. Selected meanders / Redakcja naukowa: Ewa Zieliński, Ahmad El Essa, Kinga Grobelska, Dariusz Skalski, Piotr Dzięgielewski, Bydgoszcz : Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy, 2018, s. 118-131
Wiesner W.,  Kwaśna A., Skalski D., Makar P.,
2018
Ratownictwo wodne w ujęciu humanistycznym i logistycznym,
W:Medycyna, bezpieczeństwo, ratownictwo wodne i nauka pływania. Wybrane meandry=Medical, security, water rescue and teaching of swimming. Selected meanders / Redakcja naukowa: Ewa Zieliński, Ahmad El Essa, Kinga Grobelska, Dariusz Skalski, Piotr Dzięgielewski, Bydgoszcz : Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy, 2018, s. 76-90;
Wiesner W., Kwaśna A., Skalski D., Zieliński E.,
2018
Relationship between vital capacity of the lungs and oxygen capabilities in teenage swimmers,
W:Science in swimming. 7 / ed. by Marek Rejman, Krystyna Zatoń, Stefan Szczepan, Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2018, S. 54-64;
Zatoń K., Bening E., Kwaśna A., Chrobot M.,
2018
Motywacja do podejmowania aktywności fizycznej w formie aqua fitness przez osoby trzeciego wieku,
W:Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku, red. Marek Napierała, Aleksander Skaliy, Bydgoszcz : University of Economy, 2017, s.85-101
Chrobot M., Kwaśna A., Hendler M.,
2017
Sporty wodne na 10. Światowych Igrzyskach Sportowych The World Games 2017,
W:Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku, red. Marek Napierała, Aleksander Skaliy, Bydgoszcz : University of Economy, 2017,  s.40-50
Chrobot M., Kwaśna A.,
2017
Sprawność fizyczna dzieci 12-letnich trenujących i nietrenujących pływanie,
W: Ratownictwo wodne, sport pływacki i kultura fizyczna w teorii i praktyce, / red. nauk. Waldemar Moska, Stanisław Przybylski, Dariusz Skalski, Gdańsk : Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku, 2017, s.237-256
Chrobot M., Kwaśna A., Adamek D.,
2017
Wpływ czynników zewnętrznych na poczucie zadowolenia uczestniczek zajęć aqua aerobiku,
W: Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku. red. Marek Napierała, Aleksander Skaliy, Bydgoszcz : University of Economy, 2017, s.51-61
Kwaśna A., Chrobot M., Lisińska A.,
2017
Wybrane motywy aktywności ruchowej w środowisku wodnym w świetle wartości,
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 2017; nr 15; s.155-166;
Kwaśna A., Romanowska-Tołłoczko A., Piwowarczyk P.,
2017
Aktywność fizyczna w wodzie z muzyką,
Polish Hyperbaric Research 2016; vol.57; nr 4; s.55-64;
Kwaśna A., Szczepan S., Spirydowicz A., Zatoń K..
2016
Wartości górskiej aktywności turystycznej,
Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu  2016; nr 55; s. 4-15;
Kwaśna A., Zarzycki P.,
2016
Motywacja i samoocena osób uczestniczących w szkoleniu na stopień żeglarza jachtowego,
Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku
2016; nr 2; s.68-76;
Romanowska-Tołłoczko A., Piwowarczyk P., Kwaśna A.,
2016
Aqua aerobik jako polecana forma aktywności fizycznej w środowisku wodnym dla osób starszych,
W:Kształcenie i pozaedukacyjna aktywność człowieka od dzieciństwa do dorosłości / red. nauk. Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2016, s.185-196;
Kwaśna A., Zatoń K., Chrobot M.,
2016
Skuteczność komunikacji dydaktycznej w aspekcie indywidualnego profilu uczenia się czynności ruchowych,
W:Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole / red. nauk. Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz,  Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2016, s.289-298;
Chrobot M., Kwaśna A.,
2016
Participation in aqua aerobics classes – a need or a necessity?
W:Science in swimming. 6 / ed. by Krystyna Zatoń, Marek Rejman, Magdalena Chrobot
Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2016, s.91-104;
Kwaśna A., Smolińska N.,
2016
Poziom wybranych zdolności koordynacyjnych a wyniki sportowe młodzików w pływaniu,
W:Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku = State, prospects and development of rescue, physical culture and sports in the XXI century. T.2, Problemy kultury fizycznej i sportu / red. Marek Napierała, Aleksander Skaliy, Bydgoszcz : University of Economy, 2015, s.77-106;
Chrobot M., Kwaśna A., Biskupska A.,
2015
Porównanie indywidualnej akcji ratunkowej w płetwach długich z pasem ratowniczym,
a pasem typu “węgorz”,
W:Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku = State, prospects and development of rescue, physical culture and sports in the XXI century. T.1, Ratownictwo / red. Marek Napierała, Aleksander Skaliy, Bydgoszcz : University of Economy, 2015, s.55-66;
Kwaśna A., Chrobot M., Jabłoński A.,
2015
O czym warto pamiętać w szkoleniu młodzików w pływaniu,
W:Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku = State, prospects and development of rescue, physical culture and sports in the XXI century. T.2, Problemy kultury fizycznej i sportu / red. Marek Napierała, Aleksander Skaliy, Bydgoszcz : University of Economy, 2015, s.68-76;
Chrobot M., Kwaśna A., Biskupska A.,
2015
Aksjologiczne aspekty edukacji pływackiej i ratowniczej,
W:W poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji / red. nauk. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2015, s.143-156;
Wiesner W., Kwaśna A.,
2015
Ratownictwo wodne w ujęciu humanistycznym i logistycznym,
Logistyka, 2015; nr 4; s.8494-8502;
Wiesner W., Kwaśna A.,
2015
Wartości w wychowaniu do aktywności ruchowej w środowisku wodnym,
W:W poszukiwaniu formuły współczesnej edukacji / red. nauk. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2015, s.157-167;
Kwaśna A., Zatoń K,.
2015
Świadomość wartości aktywności fizycznej w kształtowaniu postaw do kultury somatycznej, 
W:Aspekty edukacji szkolnej / red. nauk. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2014, s.301-310;
Zatoń K., Kwaśna A.,
2014
The impact of preferred music on heart rate, subjective perception of exertion and swimming effectiveness,
W:Science in swimming. 5 / ed. by Krystyna Zatoń, Marek Rejman, Krystyna Antoniak-Lewandowska, Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2014, s.53-62;
Kwaśna A., Szczepan S., Spirydowicz A.,
2014
The relationship between body composition and performance results in people engaged
in recreational swimming, 

W:Science in swimming. 5 / ed. by Krystyna Zatoń, Marek Rejman, Krystyna Antoniak-Lewandowska, Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2014, s.102-112; 
Szczepan S., Bereźnicki S., Zatoń K., Kwaśna A.,
2014
Ewaluacja jakości kształcenia akademickiego,
W:Tradycja i nowoczesność we współczesnej organizacji systemu kształcenia / red. nauk. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2013, s.85-97;
Zatoń K., Kwaśna A.,
2013
Hierarchia wartości Schelera u studentów Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu,
W:Tradycja i nowoczesność we współczesnej organizacji systemu kształcenia / red. nauk. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2013, s.205-217;
Kwaśna A., Zatoń K.,
2013
Level of intelligence and effectiveness of lesson aims accomplishment in the swimmimg teaching-learning process,
W:State, prospects and development of rescue, physical culture and sports in the XXI century /ed. by Walery Zukow, Aleksander Skaliy, Marek Napierała, Bydgoszcz : University
of Economy, 2013, s.25-31;
Zatoń K., Chrobot M., Kwaśna A., Zysiak B.,
2013
Body composition and swimming performance in 10-12 year-old children,
W:Science in swimming. 4 / ed. by Krystyna Zatoń, Marek Rejman, Andrzej Klarowicz, Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu 2012, s.166-175;
Kwaśna A., Bielach W.,
2012
Swimming talent and kinesthetic efficiency,
W:State, prospects and development of rescue, physical culture and sports in the XXI centry/ red. by Zukow, Skaliy, Napierala, Bydgoszcz: University of Economy 2011, s. 63-75;
Klarowicz A., Kwaśna A., Groffik B., Kirszak J.,
2011
Wartości rekreacyjne jako aspekt aktywności ruchowej w wodzie,
Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu 2011 nr 34; s.176-180;
Zatoń K., Kwaśna A.,
2011
Relation between values awareness and effectiveness of learning front crawl swimming technique,
W:Science in swimming. 3 / ed. by Krystyna Zatoń, Marek Rejman, Anna Kwaśna, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, 2011 s.31-39;
Zatoń K., Kwaśna A.,
2011
Porównanie indywidualnej akcji ratunkowej w płetwach krótkich, z pasem ratowniczym, a bojką SP,
Sporty Wodne i Ratownictwo 2011 vol.3; s.6-16;
Kaczmarek B., Kwaśna A.,
2011
Bezpieczeństwo jako podstawa zajęć w wychowaniu fizycznym i sporcie szkolnym,
Lider 2010; nr 4; s.15-21;
Błacha R., Fiłon M., Kunysz P, Kwaśna A., Michalczak W., Skarul A., Wiesner W., Zarzycki P.,
2010
Wartości aqua aerobiku w opinii uczestniczek zajęć,
Sporty Wodne i Ratownictwo 2010 vol.2, 3; s.40-46;
Kwaśna A., Kidoń Z.,
2010
Edukacyjne aspekty aktywności ruchowej w środowisku wodnym w odniesieniu do wartości utylitarnych,
Rozprawy Naukowe AWF Wrocław 2009 nr 27, s. 57-62;
Kwaśna A.,
2009
Wartości estetyczne wynikające z aktywności człowieka w środowisku wodnym,
Sporty Wodne i Ratownictwo,vol.1, s. 31-38;
Kwaśna A., Zatoń K., Chrobot M., Klarowicz A.
2009
Wpływ różnych metod przekazywania informacji przez nauczyciela na efektywność procesu uczenia się złożonych czynności motorycznych w pływaniu,
Sporty Wodne i Ratownictwo, vol.1, s. 4-11;
Chrobot M., Zatoń K., Kwaśna A., Klarowicz A.
2009
Rozwój zdolności różnicowania kinestetycznego w wodzie u dzieci w młodszym wieku szkolnym,
Sporty Wodne i Ratownictwo vol.2, s. 12-17;
Klarowicz A., Zatoń K., Chrobot M., Kwaśna A.
2009
Opinie uczniów szkół podstawowych o wartościach wynikających z umiejętności pływania, 
Rozprawy Naukowe AWF Wrocław, nr 28, s. 335-339;
Zatoń K., Kwaśna A., Chrobot M.,
2009
Factors deciding about choosing early school sport specialisation in swimming,
W: Science in swimming. 2 / ed. Zatoń K., Jaszczak M., Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, s.139-144;
Chrobot M., Kwaśna A.,
2008
Uświadamianie wiedzy o wartościach a poziom realizacji celów lekcji pływania,
Sporty Wodne i Ratownictwo vol.1, s.34-41;
Zatoń K., Kwaśna A.,
2008
Wykorzystanie mediów w procesie edukacji pływackiej,
W:Edukacja jutra = Education of tomorrow: XIV Tatrzańskie Seminarium Naukowe. T.2 / red. nauk. Kazimierz Denek, Krystyna Zatoń, Anna Kwaśna Wrocław : Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. Wydawnictwo, s.49-53;
Kwaśna A., Chrobot M.,
2008
Świadomość zagrożeń związanych z bezpiecznym wypoczynkiem nad wodą wśród uczniów wrocławskich szkół gimnazjalnych
W:III Zimowa Szkoła Sportów Wodnych, Ratownictwa, Rekreacji i Rehabilitacji w Wodzie “Sporty wodne i ratownictwo” Radom : Politechnika Radomska, s.37-42;
Chrobot M., Kwaśna A.,
2007
Rola wartości w kształceniu psychomotorycznym,
W:Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczycieli. T.2 / red. nauk. Jan Grzesiak
Kalisz : Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,
s.263-270;
Zatoń K., Kwaśna A.,
2007
“Wypoczywaj bezpiecznie”: zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą dzieci i młodzieży,
W:Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży / pod red. Tadeusza Koszczyca, Józefa Wołyńca, Haliny Guły-Kubiszewskiej, Zdzisława Paligi
Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, s.57-59;
Kwaśna A., Chrobot M.,
2007
Influence of body buoyancy on the results achieved by children training swimming,
Sporto Mokslas nr 3, s. 54-58;
Kwaśna A., Zatoń K., Chrobot M., Zysiak B.,
2006
Problem bezpieczeństwa na lekcji pływania na podstawie obserwacji prowadzonej przez studentów,
W:Sport szkolny w teorii i praktyce: wyniki badań naukowych i ich metodyczne aplikacje / red. nauk. Juliusz Migasiewicz, Krystyna Zatoń
Wrocław : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, s.133-140;
Wiesner W., Kwaśna A.,
2006
Zachowania dydaktyczne nauczycieli akademickich w ocenie studentów,
W:Edukacja jutra, t.2: XII Tatrzańskie Seminarium Naukowe / red. nauk. Kazimierz Denek, Tadeusz Koszczyc, Piotr Oleśniewicz, Wrocław : Akademia Wychowania Fizycznego; Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, s.159-164;
Zatoń K., Zatoń K., Kwaśna A.,
2006
Znaczenie edukacji aksjologicznej w procesie nauczania pływania,
W:Dydaktyka wychowania fizycznego w świetle współczesnych potrzeb edukacyjnych / red. nauk. Ryszard Bartoszewicz, Tadeusz Koszczyc, Andrzej Nowak, Wrocław : Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, s.389-396;
Zatoń K., Wiesner W., Kwaśna A.,
2005
Ocena pracy ratowników WOPR na pływalniach krytych,
Medycyna Sportowa; vol.20; s.211-215;
Wiesner W., Kwaśna A.,
2004